Świat przez kolorowe filtry

W dobie łatwo dostępnych programów graficznych i łatwości cyfrowej obróbki zdjęć wielu poczatkujących fotografów rezygnuje z używania tradycyjnych filtrów fotograficznych, a to błąd!

Mimo rozwiniętej technologii niektóre efekty kolorystyczne i świetlne można uzyskać jedynie za pomocą tradycyjnych, nakładanych na obiektyw kolorowych płytek. Oczywiście, aby uzyskać jak najlepsze rezultaty musimy wiedzieć jakich filtrów użyć w danej sytuacji. Jakie są rodzaje filtrów? Kiedy je stosować?

Filtry UV

W przypadku aparatów analogowych filtr UV służy do ochrony kliszy przed zbytnim naświetleniem jej promieniami słonecznymi. Jeżeli posiadamy aparat cyfrowy bezlusterkowy lub lustrzankę cyfrową stanowi doskonałą osłonę dla naszych obiektywów. Filtr ten doskonale sprawdza się jako osłona przed zadrapaniami.

Filtry polaryzacyjne

Filtry polaryzacyjne doskonale nadają się do wykonywania fotografii w jasne i słoneczne dni. Dzięki zjawisku polaryzacji eliminują odbicia światła i odblaski powstające na gładkich powierzchniach, jak woda czy szkło. Zaletą ich jest także większa głębia koloru i zapobieganie efektowi „prześwietlenia” naszych zdjęć. Doskonale nadają się do fotografii krajobrazów.

Filtry szare

Podobne działanie do filtrów polaryzacyjnych mają filtry szare, jednakże zamiast likwidować same odblaski po prostu delikatnie przyciemniają cały obraz, dzięki czemu eliminują efekt „prześwietlenia”.

Gdzie można je zastosować? Doskonale sprawdzą się w zdjęciach krajobrazu o długim czasie naświetlania, a także w fotografii portretowej, wykonywanej w plenerze, w jasnym, słonecznym otoczeniu.

LOVE PHOTO

REKLAMA:

Filtry barwne

Różne efekty kolorystyczne bez Photoshopa? To możliwe z kolorowymi nakładkami na nasz obiektyw! Korygują one temperaturę i balans bieli naszych zdjęć oraz pozwalają nadać odpowiednią atmosferę utrwalanym przez nas obrazom.

Różnią się one od wcześniej opisywanych osłon tym, że mogą mieć dosyć wszechstronne zastosowanie: od fotografii krajobrazowej po nastrojowe portrety. W zależności od tego, jaki efekt pragniemy uzyskać, możemy założyć na nasz obiektyw filtr dający barwy ciepłe (żółty, pomarańczowy, czerwony) lub chłodne (niebieski, błękitny, granatowy).

Filtry połówkowe

Ten rodzaj filtrów służy głównie do jednego celu: zrównania poziomów jasności na całej fotografii. Używane są jedynie w fotografii krajobrazu. Połowa nakładki jest ciemniejsza (lub ma nieco inny odcień), a druga bezbarwna, nie zmieniająca kolorystyki portretowanych obiektów.

Filtry połówkowe mogą mieć ostrą krawędź między połówkami lub delikatne, gradientowe przejście. Który z nich jest lepszy? To zależy od krajobrazu, który chcemy uwiecznić. Jeżeli pragniemy zrobić zdjęcie morskich fal i nieba, gdzie horyzont ma prostą, dobrze zarysowaną linię powinniśmy wybrać filtr o ostrej krawędzi. Jeżeli zaś fotografujemy góry lub nieregularne wzgórza, gdzie linia horyzontu nie jest dobrze widoczna, powinniśmy użyć filtra o miękkiej krawędzi.

Filtry IR

Kolejną ciekawą propozycją są filtry IR (ang. Infrared), pozwalające na wykonywanie fotografii w podczerwieni. Dzięki nim mamy możliwość uzyskać niesamowite obrazy, których nie jesteśmy sami w stanie dostrzec. To kolejny filtr, który najlepiej sprawdzi się przy robieniu zdjęć natury. Dzięki niemu kolor zielony staje się biały, a niebo zyskuje ciemnogranatową barwę, przez co nawet zwykły las zamienia się w baśniową krainę.

Wybór filtra zależy od naszych potrzeb i upodobań. Najlepiej kupować filtry od znanych producentów, gdyż tanie, chińskie filtry nie tylko mogą nie dawać oczekiwanych rezultatów, ale też mogą negatywnie wpłynąć na jakość naszych zdjęć.